Wat is website autoriteit?

Wat is domein autoriteit?

Website autoriteit is een waarde of erkenning die Google aan jouw domein en webpagina’s toekent. De waarde hiervan speelt een rol in de ranking die Google aan jouw website geeft. De website autoriteit in onderverdeeld in de volgende 3 aspecten:

  • Domein autoriteit
  • Pagina autoriteit
  • Link autoriteit

Deze 3 vormen van autoriteit zijn gebaseerd op het vertrouwen van de gebruiker, de populariteit en binnenkomende en interne links.

Domein autoriteit

Wat is domein autoriteit?

Je domein is simpel gezegd de naam van je website. Voor ons is dat: prowebseo.nl. De domein autoriteit word aangegeven met een nummer tussen de 1 en 100. Hoe hoger deze score hoe beter. Websites met een hogere domein autoriteit zullen standaard beter scoren dan de websites met een lage score. Dit komt doordat het vertrouwen in deze websites hoger ligt en ze waarschijnlijk een flink aantal aan refererende binnenkomende links hebben.

Vertrouwen

Het vertrouwen van Google moet gewonnen worden. Met een nieuwe website kan dit enige tijd in beslag nemen. Websites die al enige tijd bestaan verkrijgen vaak wat sneller het vertrouwen van Google. Daarnaast kijkt de zoekmachine naar de content die op jouw pagina geschreven word. Deze content word vergeleken met gelijkwaardige websites en aan de hand daarvan bepaald Google de waarde van jouw artikelen. Het is dus erg belangrijk om zelf een kijkje te nemen bij de concurrenten en ervoor te zorgen dat jouw website meer te bieden heeft dan die van hen.

Populariteit

Hoe populair is jouw content? Dit kan je meten met het aantal bezoekers dat jij dagelijks op jouw website ontvangt. Naast het ontvangen van de bezoekers is de tijd die ze doorbrengen op jouw website erg belangrijk. Gebruikers die binnen enkele seconden jouw pagina weer verlaten verhogen niet alleen de bounce rate, ze verlagen ook de pagina autoriteit. Zoals hierboven geschreven is de content van je pagina’s dus erg belangrijk. Niet alleen voor Google om de waarde ervan te bepalen maar vooral ook om bezoekers naar je website te lokken en deze daar zo lang mogelijk te houden. Naast interessante content moet je daarom de website van een goede interne link structuur voorzien. Dit maakt het voor de gebruiker gemakkelijk om van de ene pagina door te klikken naar de andere pagina en daarmee meer informatie over een bepaald onderwerp te kunnen lezen.

Ook het aantal doorverwijzende links (backlinks) speelt een grote rol in de populariteit van de website. Hoe vaker er via links word doorverwezen naar een van jouw pagina’s des te hoger de populariteit van jouw website zal worden beoordeeld. Je kunt deze links zien als een soort aanbeveling van anderen.

Autoriteit van de backlinks

Niet alleen de hoeveelheid backlinks die jouw pagina ontvangt bepalen een deel van jouw autoriteit. Ook de waarde van deze backlinks zijn erg belangrijk. In theorie zou je zelf 10 websites kunnen bouwen op al deze sites backlinks plaatsen naar je primaire website. Dit werkt niet. De nieuwe websites hebben een domein autoriteit score van 0 en de backlinks vanaf deze pagina’s geven dus ook geen enkele waarde mee. Aan de andere kant als jij een webshop hebt die laptops verkoopt en jij krijgt een backlink vanuit de officiële website van Lenovo. Dan zal jouw website autoriteit enorm stijgen door de waarde die om het merk Lenovo heen hangt.

Wat is pagina autoriteit?

Naast website autoriteit bestaat er ook nog pagina autoriteit. Waar er 1 waarde is voor je gehele domein kunnen individuele pagina’s ook nog hun eigen waarde hebben. De waarde hiervan word bepaald door de volgende factoren:

  • Leeftijd van de pagina
  • Content updates
  • Waarde van backlinks
Leeftijd van de pagina

Net als bij het domein speelt de leeftijd van een pagina een rol in de autoriteit die het ontvangt. Oudere pagina’s die met de tijd meer bezoekers hebben ontvangen, over een lange periode relevante content bevatten en waar meerdere backlinks naar toe verwijzen, krijgen vaak een hogere autoriteit.

Updates

Google houdt van frisse en relevante content die regelmatig geüpdatet word. Het is belangrijk om al jouw pagina’s goed in de gaten te houden en zodra er iets veranderd ten opzichte van de content dat dat gelijk aangepast wordt. Om een goede score te krijgen en ook te behouden moet je ervoor zorgen dat de content op jouw pagina’s consistent uitgebreider en informatiever is dan dat van de concurrentie.

Waarde van de links

Zoals eerder aangegeven is de waarde van de ontvangen links erg belangrijk. Daarnaast moet er ook veel aandacht gegeven worden aan de interne link structuur. Interne links kunnen pagina waarde aan elkaar doorgeven. Dit wordt ook wel “link juice” genoemd. Normaal gesproken heeft de homepagina de hoogste pagina score op de website en ontvangt deze de meeste backlinks. De homepagina bevat hierdoor een hele hoop “link juice”. Door middel van interne links vanuit de homepagina kunnen beetje van deze “juice” (waarde) worden meegegeven. 

Link Juice

Wat is link autoriteit?

De hoeveelheid autoriteit die een pagina ontvangt door middel van een link heeft te maken met de autoriteit van de pagina waar de link vandaan komt en de hoeveelheid uitgaande links van deze pagina. Elke uitgaande link op de pagina krijgt een percentage van deze waarde mee en geeft deze door aan de aan de pagina’s waar de links heen verwijzen. Als een pagina een heel hoop uitgaande links bevat is de hoeveelheid waarde die het meegeeft dus relatief laag ten opzichte van wanneer er maar een heel klein aantal links aanwezig zijn. Zoals in bovenstaande foto te zien bevat de homepagina de meeste autoriteit. Dit wordt voor een deel met links doorgegeven aan de andere pagina’s. Hoe verder je bij de homepagina vandaan komt hoe minder er van deze waarde via de link meekomt.

Jouw website autoriteit checken

Nu je alle informatie omtrent domein autoriteit tot je hebt kunnen nemen wil je natuurlijk graag weten wat de autoriteit van jouw website is. Een goede en gratis manier om je domein autoriteit te checken is de gratis backlink checker van Ahrefs. Met deze gratis tool krijg je een overzicht over de inkomende links naar jouw website en de waarde van deze links. Daarnaast geeft Ahrefs ook een domein score (DR) die de authority van jouw website weergeeft. Je kunt deze tool ook gebruiken om het link netwerk en domein score van je concurrenten te bekijken. Ahrefs heeft ook een betaalde versie waar je nog veel meer informatie naar boven kan halen.

Andere goede betaalde opties voor het checken van je website autoriteit en gehele SEO strategiën op te zetten zijn: MOZ, Semrush en Majestic.

Wil jij je online vindbaarheid vergroten?

Heb jij hulp nodig met het verhogen van je website autoriteit? Neem dan nu contant op!