Wat zijn zoekwoorden?

Wat zijn keywords en zoekwoorden?

Zoekwoorden of zoektermen zijn de termen die een gebruiker op Google invult om iets te vinden.

Om ervoor te zorgen dat iemand die op zoek is naar een dienst die jij aanbiedt op jouw website uitkomt is het belangrijk de juiste zoekwoorden te gebruiken en deze op de juiste posities in de content van jouw website te plaatsen. Je wilt je zoekwoorden graag zo vaak mogelijk op de desbetreffende pagina plaatsen zodat het duidelijk is waar jouw pagina over gaat. Echter moet je hier wel mee oppassen dat de zoektermen niet te vaak plaatst want dit wordt door Google gezien als “keyword stuffing”. Als Google bepaald dat jij de bepaalde zoektermen te veel gebruikt op een pagina kan je daarvoor een penalty krijgen. Door deze penalty zal je de ranking van je pagina aanzienlijk zien zakken. Het is daarom belangrijk om een goede zoekwoord strategie te ontwikkelen. In deze strategie bepaal je welke zoekwoorden je graag op de pagina wilt plaatsen en zoek je nauwkeurig uit op welke posities deze geplaatst moeten worden voor het beste resultaat. 

Zoekwoord onderzoek

Als business eigenaar kan je waarschijnlijk vrij snel bepalen welke zoekwoorden goed aansluiten op jouw niche en op welke zoekwoorden jij graag wilt scoren. Echter spelen er meer factoren mee in het bepalen van welke zoektermen het beste resultaat kunnen bieden voor jouw pagina. De keywords die vaak het meest voor de hand liggend zijn, zijn ook het meest gebruikt door andere bedrijven in jouw niche. Vooral als je een nieuwe website hebt kan het erg moeilijk zijn om voor de keywords te scoren. Het is daarom belangrijk om door middel van verschillende tools te achterhalen hoe vaak er op bepaalde zoekwoorden gezocht wordt en hoe moeilijk het is om voor deze te scoren. De meest ultieme keywords zijn die een gemiddeld tot hoog zoek percentage hebben en niet al te hoge concurrentie. 

Zoekwoorden

Soorten zoekwoorden

Er zijn verschillende soorten zoekwoorden zoals:

  • Shorttail keywords
  • Longtail keywords
  • LSI keywords

Shorttail keywords

 

Dit zijn zoekwoorden die uit één of soms twee termen bestaan. Een voorbeeld hiervoor is: “t-shirt” of “t-shirt mannen”. Deze zoekwoorden hebben vaak een hele hoge concurrentie omdat de zoekterm zo breeds is. Er zijn natuurlijk ontzettend veel webpagina’s die aansluiten op de term “t-shirt”. Dit maakt het ook veel moeilijker om voor shorttail keywords te scoren. Om deze reden is het vaak niet het meest optimaal om je op deze keywords te focussen.

Longtail keywords

Ten opzichte van de shorttail keywords zijn de longtail keywords een stuk uitgebreider en specifieker. Ze bestaan uit meerdere woorden en geven een veel specifieker beeld van waar de gebruiker naar op zoek is. Een voorbeeld voor een longtail keyword is: “Nike t-shirt voor mannen”. Met deze zoekterm kunnen alle websites die t-shirts verkopen die niet van Nike zijn of niet voor mannen worden uitgesloten. Met de lagere concurrentie voor deze zoekwoorden is het daarom ook een stuk makkelijker om hiervoor te scoren. 
 

LSI keywords

LSI keywords staat voor: Latent Semantic Indexing. Dit zijn zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het onderwerp van jouw pagina. Stel je schrijft een webpagina met als onderwerp het woord: “kever”. Hoe weet Google dan of jouw pagina over de insect, de kever, of misschien over de Volkswagen kever? Stel jouw pagina gaat over de auto dan kun je dit aan Google duidelijk maken met behulp van woorden zoals: Volkswagen, auto, bouwjaar. Op deze manier heeft Google een veel duidelijker beeld van waar jouw pagina over gaat en op welke zoektermen deze getoond moet worden.

Wil jij je online zichtbaarheid verbeteren?

93% van de mensen die een lokaal bedrijf zoeken op Google kijken niet verder dan de eerste 5 resultaten.