SEO content

Wat is SEO content?

Content is de inhoud van een webpagina, video of bijvoorbeeld podcast. Wanneer deze content zodanig geoptimaliseerd is dat die duidelijk relevant en overzichtelijk is voor zowel de gebruiker als de zoekmachines, dan spreken we van SEO content.

SEO content is een van de meest belangrijke aspecten voor zoekmachine optimalisatie. Wat je in eerste instantie probeert te doen is content te schrijven die interessant, accuraat en uitgebreid is. Content die boeiend is voor een gebruiker om te lezen, en die goed aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker. Daarnaast wil je dat er voldoende en juist geplaatste zoekwoorden in zitten die het voor een zoekmachine gemakkelijk maakt om jouw pagina aan zoveel mogelijk verschillende zoekopdrachten te koppelen.

SEO content

Optimaliseer voor de bezoeker

Schrijf je SEO content altijd vanuit het oogpunt van je bezoekers. Zij zijn degene die gebruik maken van jouw website om informatie te vergaren. Dus de informatie die je op jouw pagina’s post moet altijd relevant zijn tot de zoekwoorden waar je op gevonden word. Je wilt de bezoeker zolang mogelijk op jouw webpagina houden omdat dit weer een stukje vertrouwen aan Google signaleert dat jouw pagina een relevant zoekresultaat is. Probeer daarom altijd meer of betere informatie te geven dan de concurrerende webpagina’s doen.

Zoekwoord onderzoek

Doe voordat je begint met schrijven altijd een uitgebreid zoekwoord onderzoek. Neem het onderwerp waarover jij wilt gaan schrijven en onderzoek in welke vorm en op welke manier er hiernaar gezocht word. Er zijn altijd verschillende zoekwoorden of combinaties van woorden die hetzelfde einddoel hebben. Zodra je een overzicht hebt van deze zoekwoorden leg je de focus op de moeilijkheid om te scoren op deze termen. De concurrentie kan voor de ene term een stuk hoger liggen dan de andere term. Onderzoek dit dus goed en maak dan de keuze welke termen goed aansluiten op jouw content en waar de concurrentie niet te hoog is. Verwerk deze termen vervolgens in jouw SEO content.

Waar plaats je de zoekwoorden?

Nu je al je zoekwoorden op een rijtje hebt moet je begrijpen op welke plekken en in welke hoeveelheid deze geplaatst moeten worden voor de beste impact. Je kan niet zomaar je belangrijkste term om de twee zinnen er tussen proppen om die er maar zo vaak mogelijk in te krijgen. Dit word gezien als over optimalisatie en dit word ook afgestraft door Google met een negatieve ranking als gevolg.

De vuistregel is dat je je belangrijkste zoekwoorden op de volgende posities plaatst:

  • De titel van je pagina
  • De inleiding (in de eerste 100 woorden)
  • De kleinere headers (H2 en H3)
  • De alt tags van je foto’s

Dit zijn de beste posities voor de belangrijkste termen waar je op gevonden wilt worden. Vervolgens verzamel je alle minder belangrijke termen maar die wel gerelateerd zijn aan het onderwerp en deze kun je verspreiden door de rest van je content. Door gebruik te maken van deze “secundaire” zoekwoorden maak je het voor een zoekmachine een stuk makkelijker om te begrijpen waar de inhoud van je content over gaat. Maak ook vooral gebruik van synoniemen. Hiermee ga je keyword stuffing tegen maar heb je toch de mogelijkheid om je belangrijkste termen in verschillende vormen in je tekst te plaatsen.

Bold en Italic tags

Daarnaast kun je ook nog bepaalde zinnen of woorden een “bold” tag geven of een “italic” tag. Dit laat deze woorden er iets meer uitspringen dan de rest van de content. Hoewel de invloed hiervan op SEO niet erg groot lijkt te zijn, kan het wel de content verduidelijken voor de gebruiker.

seo content bold en italic

Hoe lang moet een SEO tekst zijn?

Hoe lang met een SEO tekst zijn? De meningen hierover zijn nogal verdeeld. De meest populaire SEO plugins op WordPress: Yoast en Rank Math geven aan da een tekst respectievelijk minimaal 300 woorden of 600 woorden moet zijn. Je ziet dus hier al een behoorlijk verschil tussen deze twee bedrijven.

Dan zijn er grote blog websites die erbij zweren dat de minimale lengte aan SEO tekst voor een webpagina tussen de 2100 en 2400 woorden is. Dit is een enorm groot verschil met bovengenoemde voorbeelden.

De ideale lengte voor een goede SEO tekst verschilt dus nogal. Het soort website en de niche waar je je in bevind spelen natuurlijk ook een grote rol. Bevindt je je in een enorm verzadigde niche dan is het natuurlijk belangrijk dat je SEO vriendelijke teksten schrijft die eruit springen ten opzichte van de concurrentie. Hoe lang een SEO moet zijn weten we dus niet precies. Wat we wel zeker weten is dat je in langere teksten een hoop extra zoekwoorden kan verwerken dus weer helpen bij het ranken.

Klik hier voor meer informatie over wat SEO is.

Wil jij je online vindbaarheid vergroten?

Heb jij hulp nodig bij het schrijven van SEO geoptimaliseerde content? Neem dan nu contact op!