Wat is SEO?

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimizationOftewel zoekmachine optimalisatie. Dit betekend het optimaliseren van een website zodat deze zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten verschijnt voor bepaalde zoektermen. Door middel van de beoordeling van verschillen factoren wordt door Google een “ranking” aan je website toegewezen. Deze ranking bepaald hoe hoog je in de zoekresultaten verschijnt. Met een goede optimalisatie verschijnt je website in de top 5 op bepaalde zoektermen die aansluiten op jouw website. Met een minder goede optimalisatie kom je zomaar ineens op pagina 3 of 4 of nog lager terecht.  We kunnen in verschillende studies zien dat 75% van de mensen die iets zoeken op Google, niet verder kijken dan de eerste pagina. Dat is dus ook de pagina waar jij met je website graag wilt staan. In deze blog beantwoorden we de vraag: Wat is SEO? En hoe pas je dit het beste toe?

Wat is SEO

Wat zijn zoekwoorden?

Wanneer jouw klanten naar Google gaan zoeken ze op bepaalde zoekwoorden. Denk aan iemand die een loodgieter in Amsterdam nodig heeft. Deze persoon zoekt dan hoogstwaarschijnlijk op “Loodgieter Amsterdam”. Wanneer jij een loodgieter in Amsterdam bent wil jij natuurlijk graag als eerste verschijnen bij deze zoekopdracht. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Jij moet eerst aan Google bewijzen dat jouw website het perfecte resultaat voor deze zoekterm is. Het is de bedoeling dat de zoektermen waar jij op gevonden wilt worden in de juiste hoeveelheid, op de juiste plekken en op de juiste manier worden ingevuld. Dit is een goed begin maar wel pas het topje van de ijsberg.

Schrijf duidelijke en interessante content

Met de juiste zoekwoorden alleen kom je er niet. Je moet je website voorzien van voldoende en duidelijke content. Je wilt een interessante website voor jouw publiek maken en de bezoekers zolang mogelijk vasthouden op jouw pagina. Google peilt het gedrag van bezoekers op jouw website en neemt dat mee in de weging voor jouw beoordeling. Je kunt enorm veel bezoekers naar je website trekken maar als deze allemaal binnen een mum van tijd jouw website weer wegklikken dan heeft dat alleen maar een negatieve uitwerking op jouw website’s beoordeling. Daarnaast optimaliseer je je content op een manier dat het voor een zoekmachine gemakkelijk te begrijpen is waar het over gaat. Dit noemen we SEO content.

Technische aspecten

Naast je zoekwoorden en de content wegen er een hele hoop technische aspecten mee in de beoordeling van Google. Technische aspecten zijn meer de onderdelen die zich aan de achterkant van de website afspelen. Dingen die de gebruiker op het eerste gezicht niet ziet maar die wel een enorme impact hebben op de gebruikerservaring van de website. Denk hierbij aan onderdelen zoals:

Navigatie van de website

Hoe zit het met de navigatie van je website? Zijn alle pagina’s makkelijk te bereiken? Kan de bezoeker in een keer vinden waar die naar op zoek is? Dit zijn punten die belangrijk zijn voor je bezoekers maar ook zeker voor Google. Een duidelijke opbouw en gebruik van “breadcrumbs” en interne links maken het voor Google makkelijker om je jouw website te bekijken en te begrijpen waar deze over gaat. Breadcrumbs zijn een soort navigatie links op je website die vastleggen welke route de gebruiker over jouw website aflegt. Door middel van deze breadcrumbs kan de bezoeker ook gemakkelijk weer terug navigeren naar een pagina op jouw website die die daarvoor heeft bekeken. 

De snelheid van de website

De snelheid van de website is een belangrijke maatstaaf voor zoekmachines zoals Google. Het belangrijkste voor SEO is om te optimaliseren voor de gebruiker en niet specifiek voor de zoekmachine. Hoe de gebruiker jouw website ervaart bepaald voor een groot deel hoe Google jouw website ervaart. Een langzame laadtijd zorgt voor een slechtere gebruikerservaring en daarom ook een minder goede ranking. Probeer voor de snelheid, de laadtijd van je website onder de 2.5 seconden te houden.

Backlinks

Backlinks zijn links van andere websites die doorverwijzen naar jouw website. Bijvoorbeeld, jij hebt een webshop die hardloopschoenen verkoopt en iemand heeft een online blog over de beste sport artikelen. Deze blogger zou een artikel kunnen schrijven over de beste hardloopschoenen en vervolgens in dat artikel een link plaatsen naar jouw website. Iemand die zijn blog leest heeft zojuist geleerd wat de beste schoenen voor hem zijn en kan via deze link direct door naar jouw website om deze schoenen te kopen. Niet alleen is een sterk backlinkprofiel goed om nieuwe bezoekers naar je website te halen. Google hangt hier ook een grote waarde aan voor jouw website. Hoe meer backlinks jouw website ontvangt, hoe hoger de waarde die Google aan jouw website geeft. En daarmee dus ook een grotere kans om een goede ranking te krijgen.

Website autoriteit

Wat is website autoriteit? Dit is een waarde die Google toekent aan jouw domein, pagina’s en links. De autoriteit heeft een score van tussen de 0 en 100. Hoe hoog de autoriteit voor jouw website is hangt af van de volgende onderdelen: Het vertrouwen dat mensen in jouw website hebben, de populariteit van jouw website en de pagina’s op jouw website. Het onderdeel van de pagina’s bestaat uit een hoop factoren zoals de leeftijd van een pagina, het aantal backlinks dat deze pagina ontvangt, het aantal interne links en natuurlijk de relevantie van de content op de pagina.

Local SEO

Local SEO is het optimaliseren van je website voor een lokaal zoekgebied. Bijvoorbeeld als jouw bedrijf een lokaal service gebied heeft, of dat je een fysieke winkel op een bepaalde locatie hebt. In deze gevallen is het voornamelijk relevant dat jij gevonden wordt door zoekopdrachten uit de directe omgeving of door zoekopdrachten waar naar de desbetreffende locatie gezocht word. 

Voor lokale SEO is het belangrijk dat Google exact weet waar jouw bedrijf gevestigd is of wat jouw service gebied is. Maak daarom een GMB (Google mijn bedrijf) profiel aan. Door het hier invullen van de juiste gegevens is het voor Google al een stuk beter te begrijpen waar jij gevestigd bent. Je kunt in je profiel ook andere gegevens over je bedrijf plaatsen die handig zijn, foto’s plaatsen en je kunt er reviews ontvangen. Vooral de reviews zullen je een hoop helpen. Vraag daarom altijd aan tevreden klanten of ze een review op Google voor je kunnen achterlaten. 

Wat zijn plugins?

Plugins zijn een soort applicaties die je als toevoeging op je website kunt plaatsen. Vooral voor WordPress zijn er oneindig veel plugins beschikbaar. Met deze applicaties kan je bijvoorbeeld extra elementen aan je website toevoegen, of de snelheid van je website verbeteren, of een extra laag beveiliging aanbrengen om hackers buiten de deur te houden. Kortom, plugins komen er in alle soorten en maten. De meeste van deze toevoegingen bieden een gratis versie aan en een betaalde versie. De gratis optie is voor een simpele website vaak al genoeg. Betaalde versies worden vaker gebruikt voor meer uitgebreide of geavanceerde websites. Ook maken professionele marketers en website bouwers vaker gebruik van betaalde plugins. Sta je op het punt om een nieuwe website te bouwen. Neem dan even een kijkje in onze post over de beste plugins die jouw website zeker niet mag missen. 

SEO tools

Door gebruik te maken van een goede SEO toolkit heb je een duidelijk overzicht over de mankementen van jouw website. Zo kun je uitgebreide rapporten uitdraaien die jou precies vertellen wat voor technische verbeteringen jouw website nodig heeft en of alle content op de pagina’s wel geoptimaliseerd zijn. Daarnaast kan je ook al jouw focus keywords invullen en de rankings van bijbehorende pagina’s bijhouden.

Naast de hulp voor het optimaliseren van je eigen websites kun je deze tools ook gebruiken om je directe concurrentie goed in de gaten te houden. Deze tools kunnen de websites van de concurrenten constant scannen en bijhouden. Op basis van deze rapporten kan jij je eigen strategie bijsturen en aanpassen om zo de concurrentie altijd een stap voor te blijven. 

Wil je meer weten over welke SEO tools een echte toevoeging voor je website zijn? Kijk dan even in ons artikel over de beste SEO tools.

Wil jij je online vindbaarheid vergroten?

Tot wel 46% van alle online zoekopdrachten zijn opdrachten voor lokale bedrijven. Met een geoptimaliseerde website is jouw bedrijf makkelijker te vinden.

Kijk voor meer informatie over wat wij voor jou kunnen doen op onze homepagina.