Wat is local SEO?

Wat is local SEO?

Local SEO staat voor lokale zoekmachine optimalisatie. Dit is een techniek die jouw bedrijf zichtbaarder maakt voor de lokale markt. Dit betekend dat mensen die op zoek zijn naar een lokaal bedrijf, bijvoorbeeld een fysieke winkel of iemand die een bepaalde service in de omgeving aanbied, makkelijk gevonden kan worden. Deze zoekopdrachten bestaan meestal uit een zoekwoord voor een bepaald bedrijf of service, gevolgd door een locatie zoals een stad. Door middel hiervan zorg je ervoor dat jouw bedrijf, die in jouw omgeving opereert, gelijk gevonden kan worden door iemand die op zoek is naar wat jouw bedrijf aanbied.

Voor wie is local SEO?

Local SEO

Local SEO is specifiek voor bedrijven die lokale services aanbieden of die lokaal een fysieke locatie hebben. Neem als voorbeeld een kapper die in een bepaalde stad een kapperszaak heeft. Het is voor deze ondernemer alleen interessant om gevonden te worden door mensen die op zoek zijn naar een kapper in de omgeving van deze stad. Iemand aan de andere kant van het land heeft er niks aan om deze kapper online te vinden. Ook voor de lokale installatie monteur is dit de juiste strategie. Ondanks dat deze ondernemer misschien geen fysieke locatie heeft, heeft die wel een lokaal werkgebied. Het is daarom ook hier het geval dat zowel de gebruiker als de monteur er niks aan heeft om gevonden te worden door iemand die zijn services nodig heeft aan de andere kant van het land.

Local Map Pack & Google my business

Een onderdeel van local SEO is de “local map pack“. Vaak verschijnt er bij een lokale zoekopdracht op Google bovenaan de pagina een kleine map met daarop locaties van bedrijven die aansluiten op de zoekterm. Onder deze map bevind zich dan een korte lijst van een aantal bedrijven met iets meer details over deze bedrijven. De naam van het bedrijf word daar aangegeven en de adres gegevens. Ook staat er handige informatie bij zoals de openingstijden of reviews van andere klanten. Daarnaast zijn er per bedrijf nog buttons aanwezig die je naar de website leiden, of het adres van het bedrijf direct in je routeplanner kunnen plaatsen. Als je op je mobiel zoekt is er ook nog een button die je direct het bedrijf laat bellen. 

Dit alles zorgt voor een gemakkelijke gebruikservaring en kan de gebruiker met een druk op de knop laten beslissen welk bedrijf het beste hem of haar past. Het is daarom ook vanzelfsprekend dat jij als lokaal bedrijf hier een goede positie in wilt hebben.

Local Maps SEO

Waarom is SEO voor lokale bedrijven zo belangrijk?

Grafiek met stijgende lijn voor lokale seo

Het aantal zoekopdracht voor lokale bedrijven word alleen maar groter en groter. Dit komt omdat vrijwel iedereen tegenwoordig gebruik maakt van een mobiele telefoon om informatie online te vinden. De tijd dat iemand de gouden gids opensloeg om een lokaal bedrijf te vinden is voorbij. Met een zoekopdracht hebben mensen nu een compleet overzicht van welke bedrijven welke services aanbieden en daarmee ook de gegevens hiervan en zelfs recensies van voorgaande klanten. Daarnaast is er ook een enorme groei in het aantal mensen die Google zelf gewoon overslaat en direct in Google Maps opzoek gaat. Als gevolg hiervan is Google Maps bijna op zichzelf al een zoekmachine geworden. Het is dus voor jou als bedrijf enorm belangrijk om goed lokaal gevonden te kunnen in de zoekresultaten op Google zelf maar ook in Google Maps.

Hoe werkt local SEO?

Er zijn verschillende factoren die meespelen waarop Google jouw aanwezigheid en ranking in local SEO bepaald. Hieronder geven we een aantal voorbeelden van de punten die van belang zijn.

  • Relevantie
  • Afstand
  • Autoriteit

De relevantie: Hoe goed sluiten de diensten of services die jouw bedrijf aanbied aan op de zoekopdracht van de gebruiker?

De afstand: Hoe groot is de afstand van jouw bedrijf tot dat van de gebruiker? 

Autoriteit: Dit verwijst naar de status van jouw bedrijf online. Hoe vaak wordt er door externe websites naar jouw bedrijf verwezen? Of hoe goed zijn de reviews die mensen op Google voor jou hebben achtergelaten? 

Kortom: met een goed geoptimaliseerde website is je bedrijf beter vindbaar op Google.

 

Kortom: met een goed geoptimaliseerde website is je bedrijf beter vindbaar op Google. 

Wil jij graag meer uit je website halen?

Een gemiddelde zoekopdracht op Google duurt minder dan een minuut. Daarom wil jij graag bovenaan staan in de zoekresultaten.