Website structuur en navigatie

Hoe kun je je website structuur en navigatie verbeteren?

De website navigatie is een belangrijk onderdeel voor een zoekmachine om je website te crawlen en je content te vinden. De navigatie moet goed gestructureerd zijn voor een zoekmachine om te begrijpen welke pagina’s het belangrijkste zijn. Te weinig navigatie of juist teveel kan dit proces in de war brengen en onduidelijkheid creëren. Als de zoekmachines jouw websitestructuur goed begrijpen dan is de kans groot dat je daarvoor beloond word in de zoekresultaten. Naast de voordelen voor de zoekmachine is het ook erg belangrijk voor de website gebruikers. Een duidelijke en overzichtelijke websitenavigatie helpt de gebruiker om gemakkelijk zijn weg te vinden naar de pagina waar die wilt zijn.

Website beveiligen

Optimaliseer vanuit het oogpunt van de gebruiker

Optimaliseer de websitestructuur altijd met het oogpunt op de gebruiker. Als het voor een website bezoeker duidelijk is hoe je navigatie werkt, dan is dat voor een zoekmachine vaak ook zo. Uiteindelijk is het doel om de bezoeker zo soepel mogelijk door je website heen te leiden en van zoveel mogelijk informatie te voorzien. Dit houdt de bezoeker ook extra lang aanwezig op de website.

 Een simpele navigatie hoeft niet ingewikkeld te zijn. Houdt je aan de volgende 3 regels voor een optimale structuur:

  • Creeer duidelijkheid in je navigatie
  • Zorg ervoor dat de navigatie consistent is
  • Houdt je navigatie zo simpel mogelijk
Cross linking

Als je meerdere pagina’s hebt die over hetzelfde onderwerp gaan is het handig om deze via links over en weer aan elkaar te verbinden. Deze pagina’s bevatten vaak voor een deel dezelfde of gerelateerde zoekwoorden. Door deze pagina’s aan elkaar te linken kan de website bezoeker gemakkelijk van het ene onderwerp door naar het andere, en weer terug. Daarnaast geven deze pagina’s ook autoriteit aan elkaar mee en is het voor een zoekmachine een stuk makkelijker te begrijpen dat de pagina’s over soortgelijke onderwerpen gaan.

Navigatie en interne links
Niet teveel links

Let er op dat je bij cross linking alleen pagina’s aan elkaar verbind die direct aan elkaar gerelateerd zijn. Zodra je door gaat linken naar andere pagina’s creëer je een enorme wirwar aan links die voor zowel de gebruiker als de zoekmachine moeilijk te volgen zijn. Bovenstaande afbeelding geeft een voorbeeld weer van een duidelijk gestructureerde linking strategie.

Vermijd enorme menu’s

Probeer je menu zo geordend en overzichtelijk mogelijk te houden. Als jouw website 200+ pagina’s heeft gaat het natuurlijk nooit lukken om dit allemaal in je drop-down menu te proppen. Als je dit wel zou doen krijg je een enorm menu waar niemand meer iets in kan vinden. Probeer daarom altijd van te voren een duidelijke hiërarchie voor je pagina structuur te bedenken. Verdeel je pagina’s in categorieën en sub-categorieën. Vertoon alleen de belangrijkste hoofd pagina’s en probeer dan via deze pagina’s door te linken naar de andere pagina’s. Dit houd de structuur netjes en de navigatie overzichtelijk.

Maak gebruik van inhoudsopgaves

Maak gebruik van inhoudsopgaves op je pagina. Vooral voor langere pagina’s werkt dit goed voor de gebruikerservaring. In een overzicht kan de gebruiker alle punten zien die op de pagina behandeld worden. Daarnaast is het menu klikbaar dus kan de gebruiker direct naar de paragraaf waar die naar op zoek is. Daarnaast kan je in sommige gevallen ook de titels uit je inhoudsopgave als feature op Google toegewezen krijgen. Dit maakt het voor de gebruiker nog gemakkelijker om direct bij het openen van de pagina bij de juiste paragraaf uit te komen.

Inhoud navigatie rich snippet

Wil jij je online vindbaarheid vergroten?

Tot wel 46% van alle online zoekopdrachten zijn opdrachten voor lokale bedrijven. Met een geoptimaliseerde website is jouw bedrijf makkelijker te vinden.