Google My Business

Wat is Google my business?

Google my business of op z’n Nederlands: “Google mijn bedrijf” is een tool van Google waarmee je deze aanwezigheid van jouw bedrijf op Google kunt beheren. Hieronder vallen de lokale Google zoekresultaten en ook Google maps ook wel de “local map pack” genoemd. 

In je profiel kun je allerlei informatie en updates van jouw bedrijf noteren. Denk hierbij aan de locatie, openingstijden en services de je aanbied. Jouw aanwezigheid in Google mijn bedrijf is een bevestiging aan Google dat jouw bedrijf echt bestaat en door de ingevulde informatie kan Google jouw bedrijf op relevante zoektermen weergeven.

 

Google my business

Functies van Google mijn bedrijf

Google my business heeft een hoop functies die allebei bijdragen aan de online zichtbaarheid van jouw website en het gemak voor de gebruiker om informatie over jouw bedrijf te vinden.

  • Locaties beheren: Heeft jouw bedrijf meerdere locaties? Deze kun je allemaal vanuit 1 profiel beheren en updaten.
  • Reviews ontvangen: Gebruikers kunnen op jouw profiel reviews achterlaten. Goede recensies zijn enorm belangrijk om het vertrouwen van nieuwe potentiele klanten te winnen. Daarnaast kun je ook reageren op deze reviews en heb je daarmee de kans om een slechte review toch nog in een goed daglicht te zetten.
  • Logo’s en foto’s plaatsen: Je kunt je profiel updaten met bedrijfslogo’s zodat je makkelijk herkenbaar bent voor gebruikers. Daarnaast kun je ook foto’s plaatsen van de services of producten die je aanbied. Heb je een bouwbedrijf dan kun je bijvoorbeeld een aantal foto’s plaatsen van projecten die je gedaan hebt. Heb je een restaurant dan kun je foto’s van de maaltijden plaatsen voor een goede impressie naar de gebruiker.
  • Posts plaatsen: Je kunt posts op je profiel plaatsen die een week zichtbaar blijven. Op deze manier kun je je gebruikers op de hoogte houden van actuele ontwikkelingen binnen je bedrijf of tijdelijke promoties die je aanbied.
  • Website toevoegen:  Als je je website toevoegt aan je profiel kan de gebruiker via een duidelijke “website button” direct door navigeren naar jouw website.
  • Zoekwoorden plaatsen: Om Google een duidelijker beeld te geven van jouw bedrijf een de services die je aanbied is het belangrijk om zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden in je profiel te gebruiken. Dit kan je bijvoorbeeld doen door bepaalde woorden of termen in je omschrijving te plaatsen. Als je deze woorden op de juiste manier inzet is de kans groter dat jij met jouw profiel bovenaan komt te staan wanneer iemand hierop zoekt.
  • Statistieken: In je profiel worden verschillende statistieken weergeven zoals hoe vaak jouw profiel getoond wordt in de resultaten, hoe vaak er op jouw profiel wordt geklikt en de gemiddelde positie waarop je getoond wordt.
  • Afspraken beheren: Het is mogelijk om via Google my business gebruikers afspraken te laten maken. Jij kan binnen jouw profiel deze afspraken accepteren en beheren.
  • Menu’s en services: Je kunt binnen jouw profiel gemakkelijk het menu van je restaurant plaatsen of bijvoorbeeld de prijslijst van jouw kapperszaak. De gebruiker kan nu zonder Google te verlaten precies zien of jij aanbied waar diegene naar op zoek is. Daarnaast kun je ook een lijst van de services die je aanbied plaatsen.
  • Algemene informatie: Het belangrijkste is de algemene informatie van je bedrijf. Gebruikers kunnen binnen Google waar jouw bedrijf zich bevind en deze locatie direct in Google Maps plaatsen voor een routebeschrijving. De openingstijden worden weergeven. Het telefoonnummer is zichtbaar en de gebruiker kan door daar op te klikken jullie direct bellen.

Hoe maak je een Google mijn bedrijf profiel aan?

Je kunt je profiel aanmaken op de Google my business website. Hier log je in met je Google account die je wilt gebruiken om je profiel te beheren. Hierna wordt je gevraagd om wat standaard informatie over je bedrijf in te vullen zoals: de bedrijfsnaam, de locatie en een telefoonnummer. Vervolgens moet er geverifieerd worden dat jij daadwerkelijk de eigenaar van dit bedrijf bent. 

In sommige gevallen kan dit gedaan worden via het telefoonnummer dat je hebt opgegeven. Je ontvangt dan een bericht met een verificatie code en deze vul je in op de Google my business website. In de meeste gevallen gaat de verificatie tegenwoordig via het fysieke adres van jouw bedrijf en zal je op dit adres een kaartje ontvangen met de post met daarop een code die je moet invullen. Meestal ontvang je dit kaartje binnen een week na aanmelding.

Na de verificatie heb je de mogelijkheid om al informatie over jouw bedrijf in te vullen. Dit kan op het begin aardig wat werk zijn maar gezien de mogelijkheden die een geoptimaliseerd profiel oplevert is dit meer dan de moeite waard.

GMB Google my business

Wil jij je online vindbaarheid vergroten?

Tot wel 46% van alle online zoekopdrachten zijn opdrachten voor lokale bedrijven. Met een geoptimaliseerde website is jouw bedrijf makkelijker te vinden.